Rabu, 29 September 2010

cerita dulu cerita sekarang

jinggo : kanan - aduhai.
malam persembahan.jinggo bertopeng ala ' amuk '

' api ' tak ada di asrama
jinggo - tak berbaju..he
CERITA DULU CERITA SEKARANG
rasanya terlalu menarik untuk dikongsikan
PENGALAMAN
PENGAJARAN
keduanya boleh dikongsikan.
rasa macam sukar untuk dikatakan betul ke
hari ini jinggo begini.
berdasarkan ke ' brutulan ' semasa di sekolah
ponteng sekolah
panjat pagar asrama
buka puasa dalam ' loker '.
di tangkap hisap rokok.
ANTI PERATURAN.
dan yang paling teruk
SATU MAJLIS KHAS
UNTUK MEMALUKAN KAMI
GANG HISAP ROKOK
DI SATU PERHIMPUNAN SEKOLAH.
( masa tu mana ada kaunselor - yang ada rotan guru disiplin )
dimana semua berubah.
sebenarnya tidak lama selepas itu.
MISI : AKU JUGA SEHEBAT ORANG LAIN.
( ini lah salahnya makayah bila suka banding membanding )
KUASA PERCAYA
KUASA ' DREAM '.
berdasarkan faktor percayalah semuanya
bermula dan terjadi.
moral untuk kita fikirkan
Kuasa Percaya merupakan kunci kepada keinginan
kita seterus dan seterusnya.
kuasa yang didominasi secara berterusan
di Minda DiBawah Sedar merupakan syarat
yang cukup kuat kepada perubahan fizikal kita.
( fizikal kita bertindak atas arahan minda kita )
SELAINNYA PERCAYALAH
kita tidak diasaskan kepada berapa A kita dapat
dunia diluar sistem persekolahan
tidak pernah bertanya beraya
BERAPA A KAMU DAPAT DISEKOLAH.
untuk itu mari kita fikir2kan.
dunia disini bertanya
KEMAHIRAN APA YANG KAMU
ADA UNTUK ' DIJUAL '.

Selasa, 28 September 2010

ini kunci pada hubungan kita....

MEMILIH pasangan hidup yang
benar-benar serasi dan sesuai
merupakan keputusan penting bagi individu yang
memutuskan untuk hidup berumahtangga.
Kebanyakan individu cenderung memilih
paras rupa, status dan ada pula yang melihat
ketebalan poket bakal pasangan.
Namun, adakah semua itu menjamin
kebahagiaan yang berkekalan?

Sememangnya jodoh dan ajal itu di tangan Tuhan,
namun kita juga perlu berusaha mencari
pasangan yang sesuai.
Perkara yang perlu diambil kira dalam mencari
pasangan ialah mencari keserasian antara dua jiwa.
Tetapi bagaimanakah caranya untuk mengetahui
sama ada pasangan itu serasi atau tidak?
Menurut Pensyarah Jabatan Psikologi dan
Pembangunan Manusia,
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Prof. Madya Dr. Khaidzir Ismail,
keserasian ditentukan berdasarkan personaliti seseorang
.
Berikut tip panduan
mencari pasangan serasi:

Komunikasi
Komunikasi yang berkesan amat penting dalam perhubungan
kepada pasangan bercinta mahupun
yang sudah berumahtangga.
Inilah faktor utama yang memupuk keserasian.

Saling percaya
Kepercayaan antara kedua-dua pasangan salah
satu faktor menyuburkan keserasian antara
dua hati yang sedang bercinta.
KESERASIAN berubah seiring
dengan peningkatan usia.
Jangan terlalu berahsia kerana ia tidak bagus dan
ia akan memburukkan lagi keadaan
akibat pasangan menaruh syak wasangka.
Sifat terbuka
Berterus-terang dan berfikiran terbuka merupakan
sesuatu yang dicari-cari dalam setiap pasangan.
Ini salah satu perkara membuktikan keikhlasan dan
kejujuran dalam sesuatu perhubungan.
Anggap sebagai kawan
Melayan pasangan sebagai kawan merupakan salah
satu pendekatan yang baik bagi merapatkan
lagi sesuatu hubungan.
Apabila kita menganggap pasangan sebagai kawan,
kita tidak akan segan atau malu bercerita tentang masalah
yang dihadapi kerana tiada jurang di antara anda berdua
.
Persamaan
Persamaan sesama pasangan juga menyumbang
kepada keserasian.
Persamaan dalam aktiviti yang dilakukan membuatkan
anda berdua sering meluangkan masa bersama dan
secara tidak langsung ia akan mengeratkan
hubungan serta menyuburkan rasa cinta.
Saling melengkapi dan memerlukan
Anda pernah merasakan hidup tidak
lengkap jika tidak berjumpa
atau mendengar suaranya?
DARI JINGGO
T
trust
R
respect
A
admire
C
caring

ini merupakan satu lagi pandangan
yang boleh kita jadikan sandaran
T.R.A.C

kesemuanya ada kaitan antaran satunya
mana2 ketidaksempurnaan boleh menjadi
hubungan sosial kita hampar.

Isnin, 27 September 2010

malas nak tulis..copy ajalah...

ANDA seorang pemalas? Atau anda seorang bos yang kecewa dengan sikap pekerja-pekerja anda yang malas dan lembap dalam melaksanakan tindakan? Jangan marah-marah. Mungkin anda perlu melihat malas dalam horizon yang lebih luas.
Selain melihat malas lebih kepada masalah psikologi atau sikap individu, malas juga boleh dilihat dari sudut kesihatan. Seseorang itu mungkin malas kerana mempunyai penyakit yang bersimptom kemalasan atau melibatkan hormon.
Menurut pakar kesihatan pekerjaan, Hospital Pakar An-Nur, Dr. Azrul Rozaiman Datuk Abdullah, malas bukan sekadar keengganan untuk melakukan sesuatu aktiviti tetapi ia adalah koleksi sifat-sifat buruk merangkumi sikap
gemar bertangguh,
tidak menepati waktu,
tidak pandai mengurus masa
lemah untuk mengenal pasti apa yang perlu diutamakan.
SESEORANG itu mungkin malas kerana
kurang pengetahuan tentang apa yang
sepatutnya dilakukan.
Jelasnya, daripada konteks kesihatan, malas boleh berlaku
dalam dua keadaan iaitu malas yang merupakan
simptom kepada sesuatu penyakit atau
malas kerana kesan sampingan ubat-ubatan.
Azrul memberitahu, memang terdapat beberapa penyakit yang boleh menjurus kepada sifat malas seperti penyakit hipotiroid yang disebabkan oleh kekurangan hormon tiroid.
“Apabila hormon tiroid kurang dalam diri seseorang individu, maka ia biasanya akan memperlihatkan simptom malas seperti mentalnya lambat memproses maklumat, lesu, pergerakan turut menjadi lambat dan aktiviti metabolisme badan menjadi perlahan,” ujarnya.
Hormon tiroid dikeluarkan oleh kelenjar
tiroid yang terletak di bahagian
leher dan menjaga beberapa fungsi utama badan.
Hormon tiroid berkurangan boleh jadi disebabkan oleh
kekurangan pengambilan makanan beriodin seperti ikan.
Amalan bertangguh-tangguh atau melengah-lengahkan
kerja juga menjadi penyakit masyarakat
moden kerana tekanan hambatan masa.
Menurut sebuah majalah kesihatan,
kajian terbaru mendapati 20 hingga 25 peratus
daripada manusia hari ini adalah seorang yang gemar
bertangguh berbanding hanya lima peratus pada tahun 1978.
“Persekitaran turut mempengaruhi
seseorang itu menjadi malas,”
ujarnya sambil menjelaskan terdapat dua kategori malas,
iaitu malas pada perkara tertentu dan malas pada melakukan banyak perkara.
“Ada sesetengah orang itu kita lihat dia rajin di rumah
tapi di pejabat dia malas dan begitu juga sebaliknya.
Mengapa ini berlaku?
“Ia mungkin kerana minat terhadap
aktiviti berkenaan kurang kerana kekurangan
pendedahan atau pengetahuan,” katanya.
Memberikan motivasi juga merupakan salah satu
cara untuk menyingkirkan sifat malas.
Sebab itulah pengkaji-pengkaji dari Australia pernah
menyifatkan malas yang ekstrem sebagai motivational deficiency disorder.
“Motivasi boleh datang daripada dalam diri individu itu
sendiri dan boleh diperoleh daripada dorongan motivasi orang lain.
Motivasi bagi diri sendiri boleh diperoleh dengan
menetapkan matlamat yang khusus,” ujarnya.
“Adakalanya penyakit malas perlu
diubati dengan paksaan.
Bukankah dalam hidup
kita ada perkara yang
kita pada awalnya tidak berminat
tetapi berubah minat
apabila didorong atau dipaksa
untuk melakukannya?
KESIMPULANNYA
malas dengan tak minat
malas sebab tidak ada pengatahuan
malas ubatnya adalah
PAKSAAN

Ahad, 26 September 2010

kadang2 hidup begitulah..

dato ' mohd zaidi dan famili
rita anak arwah susilawati dan adik
raya masih ' berjalan '
CERITANYA MASIH SAMA.
ada ' kueh ' lain yang tidak selesai
di hidang dan dijamah.
KITA SEMUA MAKLUM.
cerita hariraya tahun ini tentunya berbeza.
mulanya dimana dia.
siapa bunuh dia.
macamana rupa orang bunuh dia.
macamana dibunuh.
siapa anak dia
siapa suami dia
SETERUS DAN SETERUSNYA.
berjumpa dan bersembang dengan
' Rita ' menyambung cerita seorang usahawan wanita.
yang kita tahu mengalami satu proses pembikinan
yang boleh kita jadikan satu lagi cerita.
UNTUK BERJAYA.
kita ada
HARGA
yang perlu dibayar.
mahal murah harga tersebut
kita yang menentukan.
yang pasti
KITA SUDAH MEMBAYAR
HARGA YANG MAHAL UNTUK
BERADA DISINI.

Jumaat, 24 September 2010

pembinaan karektor....

wajah yang cantik merupakan bukan lagi satu tarikan
dalam mana2 hubungan sosial
TAPI BAGAIMANA
semua orang lari bila kita membuka mulut.
wajah cantik adalah satu jenis kejelitaan ,
tetapi ada satu lagi kecantikan
KECANTIKAN SOSIAL
akibat pulut santan binasa
akibat mulut badan merasa
KENAPA MACAM TU
sebab ada orang yg cantik
gagal dalam hubungan sosial.
mulut merupakan satu aspek kejelitaan
yang amat penting
pengaruhnya dari sudut keupayaan
menambat hati orang lain.
menurut pakar psikologi
orang yang pandai berbahasa dipandang lebih tampan
lebih jelita daripada wajah sebenar.
KAJIAN MENYATAKAN
gaya bahasa menuduh
menyebabkan orang yang
mendengar menjadi defensif
akibat dari bahasa menuduh
menyebabkan pendengar
sakit hati.marah.perselisihan.
pertengkaran.pergaduhan.
GAYA BAHASA MENUDUH JUGA
DI SEBUT GAYA BAHASA ' AWAK '
gaya menuduh akan disertai dengan
jari telunjuk yang menuding.
gaya menuduh mengandungi unsur2
PENGHAKIMAN
HUKUMAN
KEPUTUSAN
TUDUHAN.
KAJIAN MENYATAKAN WANITA
LEBIH KERAP
MENGGUNAKAN GAYA BAHASA
AWAK DIBANDING LELAKI
DARI JINGGO
jangan gunakan bahasa tuduhan - kerana
tuduhan tidak menyelesaikan masalah
tuduhan akan dijawab dengan tuduhan balas
seterusnya
kepada kita.jangan risau kalau kita diberi ' nikmat '
yang sama macam orang lain - cantik -
percayalah diantara kita dan orang lain
penghubungnya adalah
MATA
MULUT.

Rabu, 22 September 2010

kita pun pernah remaja.....

GEORGETOWN - Kehilangan tiga remaja perempuan di Kampar sejak 11 September lalu berakhir apabila polis Pulau Pinang berjaya menjejaki mereka selepas
mendapat maklumat daripada rakan serumah di sini,
awal pagi semalam.

Sepasang remaja perempuan kembar, Nurul Ain Kamarazmi dan Nurul Ashiqin, 14, bersama teman sebaya, Suhaili Abd Razak yang dilaporkan hilang di Kampar sejak 11 September lalu,
ditemui di sebuah flat di Paya Terubong, di sini,
kira-kira jam 8 pagi semalam.

Ketiga-tiga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sentosa, Taman Bandar Baru,
Kampar itu dilaporkan tidak pulang ke rumah selepas keluar
membeli pakaian di pekan Kampar pada Hari Raya kedua.

Ketua Balai Polis Air Itam,
Cif Inspektor Mohd Fadzil Napiah berkata,
ketiga-tiga remaja perempuan itu ditemui bersama
dua rakan lelaki mereka iaitu

Mohammad Akmal Hakim Ismail, 19, dan Shahrizan Zakaria, 20.
sumber Sinar.

DARI JINGGO

kita pernah remaja
kita ada anak remaja
kita ada adikberadik remaja
kita ada anak rakan2 remaja
kita ada anak murid remaja
DUNIA INI DISEKELILING OLEH REMAJA
satu bahan bacaan mahu dikongsikan
mengenai remaja
R.E.M.A.J.A

R
risiko
E
emosi
M
manja
A
angan2
J
juvana
A
agresif
KESIMPULAN
itu sekitar hidup remaja yang boleh kita kongsikan
bersama mereka seharusnya
kita ada satu ilmu

yang ' baru ' berasaskan semua perubahan
yang ' baru ' hari ini.


rujuk kepada Buku Seni Bual PTS

Selasa, 21 September 2010

ini juga sejarah...

Untuk memahami hal ini, kita hendaklah mempelajari konsep dan pelaksanaan intertekstualiti. Anwar mulai aktif dalam UMNO pada awal dekad 1980-an disebabkan rasa kagumnya kepada kehebatan Mahathir. Sejumlah besar orang Melayu berasa senang hati, gembira dan bersyukur,
kerana dua pemimpin yang sukar dicari
dalam masa satu atau dua dekad,

tiba-tiba bersatu padu dalam sebuah parti politik.
Kita telah melihat negara berada dalam keadaan sejahtera
ketika kedua-dua tokoh itu berbaik-baik. Itu telah menjadi sejarah.

petikan dari Harian Sinar hari ini.

DARI JINGGO

satu cerita sekadar cerita.
menarik untuk dikongsikan
cerita politik. itu cerita melayu kita.
saya tidak terkecuali.
CUMA BEZANYA
penafsiran mungkin berbeza bila saya sendiri
tidak punya ( keinginan ) untuk berada dalam sistem
yang kalau dirujuk secara ' akademik ' nya ada
yang tidak sempurna pembikinannya.
SEBAGAI PENDIDIK
tentunya sahaja saya cuba menurunkan dimana sempurna
sistem kepimpinan berasaskan kepada pandangan akademik.
HARI INI.
sesekali bernostalgia pada cerita lama.

Isnin, 20 September 2010

semuanya ada mulanya....

Apabila kamu berkawan dengan lelaki,
ingatlah...ada dua pilihan yang terbentang
pertama
kamu jadi seperti kelapa..
mudah di perolehi..
di parut.di perah.dan di ambil santannya.
lepas itu hampasnya di buang.
Yang kedua.
kamu menjadi sebutir mutiara.
berada di dasar lautan.tersimpan rapi.di lindungi kulit.
bukan senang nak melihat.apatah lagi mendapatkannya. .
hanya orang yang bertuah.berusaha menyelami dasar lautan..
dapat memperolehinya. harganya mahal sekali..
dan ia akan tersimpan selamanya
Jadi.
kamu pilihlah samada
hendak menjadi kelapa ataupun mutiara?
di sebalik santan.menjadi penyedap makanan.
di perah segala kenikmatan.
dan santan hilang tak jadi ingatan
yang terasa lazat hanya kari dan pulut panggang..
orang tak kenang jasa santan..
Mutiara..
tertanam di dasar yang paling dalam.
sukar andai mengharap jadi perhatian
kerana ia dilapisi kulit yang keras menghadang..
namun kiranya di temui insan..
akan menjadi permata hiasan..
terletak tinggi di cincin idaman
atau di leher nan jinjang
atau di lengan menawan
makin lama mutiara tertanam
makin tinggi nilaian..
Oleh itu..
tentukan yang mana satu pilihan
menjadi santan
mudah jadi perhatian
tapi hanya sebentar jadi santapan
kemudian hilang segala nikmat dan pujian..
menjadi mutiara
sukar di temukan
namun bila di hias indah gadis perawan.
hilanglah ia.

tangisan mengiringi berzaman
DARI JINGGO
kehidupan hari ini - dimana persekitarannya amat2 rapuh.
dimana2 hasil tindakan kita hari ini akan menentukan siapa kita hari esok.
dimana mulanya
KELAPA
MUTIARA
tentunya semua bermula dari apa yang
dizahirkan depan mata sewaktu

' pengisian demi pengisian dimasukkan ' dalam minda.
semua dibutirkan dalam bentuk tindakan.
semua rentaknya bermula disitu.

Sabtu, 18 September 2010

apa yang menarik...

ini satu lagi gambaran
yang mungkin semakin biasa untuk kita
tengok dimana2.
kadang2 terfikir.
sistem mana yang membentuk
mungkin ini yang boleh kita kaitkan
PERCAYA dan KEPERCAYAAN.

Jumaat, 17 September 2010

kita berbeza penafsiran

Pernah diadakan satu perlumbaan yang begitu menakjubkan
iaitu pertandingan menyeberang air terjun Niagara di Amerika.
Peserta perlu menyeberangi air terjun dengan berjalan
di atas seutas tali dan menggunakan sebatang
tiang sebagai pengimbang
Sejak pertandingan bermula ramai perserta mencuba.dan gagal.
Berbekal pengalaman, seorang lelaki berjaya
menyemberangi air terjun dengan penuh keyakinan.
Lelaki itu berjaya menarik perhatian ramai
dengan keberaniannya.
Tidak lama selepas itu - lelaki itu dicabar semula sebagai
membukti kejayaannya tadi bukan kerana nasib semata2.
SEBELUM ITU LELAKI ITU MENGEMUKAKAN
BEBERAPA SOALAN KEPADA PENONTON.
saya akan menyemberangi air terjun sekali lagi.
tetapi saya ingin bertanya
adakah saudara2
semua percaya saya boleh melakukan.
percaya.kata penonton
jika saudara2 percaya siapakah yang
sanggup menyeberang bersama saya.
semuanya terdiam sehingga
seorang budak kecil menyatakan kesanggupan.
AKHIRNYA LELAKI INI BERJAYA SEKALI LAGI
MENYEMBERANGI AIR TERJUN
INI BERSAMA BUDAK KECIL INI.
budak kecil itu ditanya oleh penonton selepas itu.
kenapa adik mempercayai lelaki itu.
KERANA DIA ADALAH BAPA SAYA
dari jinggo

terdapat perbezaan diantara
percaya dan kepercayaan.
penonton tadi digambarkan sebagai percaya
budak kecil digambarkan sebagai satu bentuk kepercayaan.
PERCAYA
bermaksud penyerahan diri yang tidak lengkap
terhadap apa yang kita percayai.
hidup sekadar percaya tidak menuntut komitmen.
KEPERCAYAAN
penyerahan diri yang disertakan dengan komitmen
dan penyerahan secara menyeluruh dan pasrah
berasaskan kepada akal fikir.
DALAM KONTEKS KITA
kita percaya dalam banyak hal.
ramadan mesti puasa.
masuk waktu mesti sembahyang
perempuan ( ada diantaranya ) keluar
pekan
mesti pakai tudung.
percaya ini negara islam
percaya ini negara orang melayu

HAKIKATNYA
bezanya diantara orang yg ada
percaya
kepercayaan
kita fikirkan.

Rabu, 15 September 2010

aku juga lelaki....

LELAKI SEMUANYA PENIPU
LELAKI SEMUANYA JAHAT
LELAKI SEMUANYA GATAL
itu pandangan yang tidak pernah berubah
sejak dari zaman bercawat lagi.
walaupun di kiri kanan perubahan telah berlaku.
secara umumnya , tidak seorang pun wanita normal
di dunia ini yang tidak prejudis terhadap lelaki.
cuma tahap dan bentuknya berbeza tahap prejudis.
ini juga ada kaitan dengan perubahan kemajuan persekitaran
berdasarkan kajian menyatakan
perempuan tidak prejudis sangat pada pekerjaan.
yang mereka pedulikan
adalah kesetiaan.keikhlasan.kejujuran
KAJIAN JUGA MENYATAKAN
4 dari 10 perempuan akan melepaskan suami ketempat
kerja dengan penuh kecurigaan.
kajian turut menyatakan prejudis melampau kaum wanita
terhadap pasangannya mereka dikaitkan dengan
fitrah kejadian mereka sebagai kaum
yang lemah dari segi fizikal.
keadaan menjadi kaum wanita menjadi tidak selamat.
pakar psikologis berpandangan sikap lelaki itu sendiri
adalah asas sebenarnya.
dan dikatakan juga masalah besar ialah mereka sukar
untuk menemui lelaki yang
tidak layak dicurigai.
laporan Kinsey menyebut 60 % hasil kajian terhadap
lelaki yang ditemui mengaku pernah
mencurangi pasangan masing2.
kesimpulan dari laporan itu.

TERLALU RAMAI LELAKI
TIDAK JUJUR PADA PASANGAN MASING2.
DARI JINGGO
sebuah buku yang ditulis oleh wanita
lelaki dari kacamata wanita
didasarkan pada persekitaran hari ini
menarik untuk dijadikan ilmu
dan perbandingan.

Isnin, 13 September 2010

kita fikirkan bagaimana......

MUNGKIN JAUH DARI KETAHUAN KITA.
kita berhadapan dengan cerita dan berita berhari2
cerita kerosakan sistem kehidupan yang sepatutnya
kita saling berpautan diantara satunya
SAYA TERTARIK DENGAN
SATU RENCANA
yang dipetik dari
DEWAN MASYARAKAT.
rencana ini dikaitkan dengan perubahan
sistem sosial masyarakat india terutamanya
bila dikaitkan soal jenayah
KENAPA DAN MENGAPA
kesimpulan yang mahu dikongsikan
peningkatan dan kreativiti @ cara jenayah
itu dilakukan berkait kuat dengan
FILEM YANG RATA2
MENJADI IKUTAN

kuatnya pengaruh filem dan media
kepada remaja dan sistem sosial
( tidak terikat dengan masyarakat india semata )
sejauhmana kemampuan kita untuk menolak
perubahan ini bergantung besar
kepada FILTER yang sudah tentunya
kita sematkan dari ' sistem keperyaan '
anak2 remaja kita dan kita.
UNTUK ITU
wajarkah media persalahkan
berdasarkan keperluan hari ini !

Ahad, 12 September 2010

kita bermaafan lah

"jika kejahatan di balas kejahatan itu adalah dendam.
jika kebaikan di balas kebaikan itu adalah perkara biasa.
jika kebaikan di balas kejahatan itu adalah zalim.
tapi jika kejahatan di balas kebaikan,
itu adalah mulia dan terpuji..."
kata-kata itu sebenarnya tak mempunyai makna
untuk menjelaskan perasaan.
manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa,
tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan...
hidup tak boleh berpandukan perasaan hati yang
kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri.
perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima
sesuatu atau membuat sesuatu dengan baik
yang berlandaskan kenyataan.
hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita.
ia adalah menguji keteguhan iman seseorang.
malangnya bagi mereka yang hanya mengikut
kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan "
DARI JINGGO
walaupun ada kala ketika kita tidak pernah
bermaafan disepanjang perhubungan lalu.
mungkin dikala itu kita terperangkap dengan macam2 cerita.
hari ini cerita kita sudah berbeza.
HIDUP TIDAK BOLEH BERPANDU
KEPADA PERASAAN SEMATA

Ahad, 5 September 2010

sapa menang....

suka nak kongsikan
SATU BACAAN YANG MENARIK
MENGENAI KITA
kisah matahari dan angin
masing2 sering bertelagah yang kononnya
mereka lebih hebat diantaranya mempengaruhi
manusia dan ciptaan Allah di bumi.
DISEBABKAN PERTELINGKAHAN TERSEBUT
mereka mendatangi bulan
untuk dirujuk pandangan.
maka bulan mencadangkan.
MEREKA PERLU BERTARUNG
siapa yang dapat mempengaruhi musafir di bawah
sana membuka pakaiannya , dikirakan menang.
PERTANDINGAN BERMULA.
undian dijalankan dan giliran angin dahulu.
dikala itu musafir sedang berteduh dekat sebuah tasik
semasa angin bertiup musafir itu mengilang tangannya
angin bertiup lebih kencang.
musafir semakin merapatkan pakaiannya.
akhirnya angin meniupkan badai
musafir semakin membongkok dan menarik selimut
dan berlindung rapat2 di sebalik pakaian dan selimutnya.
ANGIN GAGAL MEMPENGARUHI
MUSAFIR TERSEBUT.
giliran matahari.
matahari dengan perlahan meningkatkan kekuatan sinarnya
musafir mula mengipas dirinya.
semakin panas sinar matahari
musafir semakin tidak selesa.
DIA MULA MEMBUKA BAJU
kita kongsikan begini
DARI JINGGO
mempengaruhi manusia lain tentunya
sahaja ada kemahiranya.
sebagai pendidikan tentunya tidak mudah
untuk kita mempengaruhi persekitaran kita
sebab amat diyakini.
perubahan bukan fitrah manusia
dia akan berubah kalau dia suka berubah
pendidik harus jadi ' medium ' yang disukai
dan boleh mempengaruhi.
kekerasanya mungkin tidak praktikal dalam
beberapa hal berdasarkan perkembangan persekitaran.
IBARAT MENGELUARKAN AIR YANG
MASUK KE DALAM TELINGA.
air tidak mungkin akan keluar dengan cara
memiringkan kepala.
caranya adalah
MASUKKAN AIR DALAM KEPALA
DAN KELUARKAN.
begitulah hal dalam skop mempengaruhi orang lain.

Jumaat, 3 September 2010

kita pernah tersenggol dimana2...

kita pernah tersenggol
secara sedar
secara tidak.
kerana itu sudah menjadi fitrah kita
DAN SEMPENA BULAN BAIK INI
saya mewakili diri sendiri
saya mewakili organisasi saya
mengambil kesempatan memohon kemaafan
terutamanya kepada semua rakan2 blogger.
yang kita pernah berurusan.

setahun sudah berlalu...

Pada saat memberikan kuliah tentang Management Stress,
Stephen Covey mengangkat segelas air dan
bertanya kepada para siswanya:
“Seberapa berat menurut anda kira-kira segelas air ini?”
Para siswa menjawab mulai dari 200 gr sampai 500 gr.
“Ini bukanlah masalah berat mutlaknya,
tapi tergantung berapa lama anda memegangnya,”
“Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah.
Jika saya memegangnya selama 1 jam,
lengan kanan saya akan sakit.
Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh,
mungkin anda harus memanggilkan ambulans untuk saya.
Beratnya sebenarnya sama,
tapi semakin lama saya memegangnya,
maka bebannya akan semakin berat.”
“Jika kita membawa beban kita terus menerus,
lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi.
Beban itu akan meningkat beratnya,”
“Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut,
berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi.”
Kita harus meninggalkan beban kita secara berkala,
agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi.
Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan petang ini,
tinggalkan beban tersebut.”
“Bukan beban berat yang membuat kita Stress,
tetapi lamanya kita memikul beban tersebut.” .
DARI JINGGO
saya pernah menulis bahan ini
dikala saya sihat seketika
setahun sudah berlalu.
tekanan kerja dan persekitaran semasa dikala itu.
saya mengalami stress yang amat teruk
satu pengalaman yang cukup
DIKONGSIKAN
BERATNYA BEBAN ITU
BERGANTUNG BERAPA LAMA
KITA MEMEGANGNYA.
saya mengeluarkan sebahagian besar
punca tekanan dalam hidup.
sekadar untuk meletakkan sahaja.
penyusunan rakan pembantu
dikerja lapangan.
mengemaskini rakan maya
di blog dan di FB.
HARI INI.
bila saya mahu mengangkat semula.
persekitaran yang pernah menjadi beban emosi.
jawapan yang cukup mudah
enjinggo pernah ' mengeluarkan ' kami.
untuk apa kami bersama lagi.
UNTUK ITU
kesempatan terbaik dihari ini dan seterus
saya mengalami proses menambahbaikkan diri
dalam keadaan yang cukup menarik
SELAMAT HARI RAYA.

Khamis, 2 September 2010

kita adalah helang....

Helang merupakan jenis unggas yang mempunyai umur paling panjang didunia. Umurnya dapat mencapai 70 tahun. Tetapi untuk mencapai umur sepanjang itu
seekor helang harus membuat suatu keputusan
yang sangat berat pada umurnya yang ke 40.
Ketika helang berumur 40 tahun, kukunya mulai menua, paruhnya menjadi panjang dan membengkok hingga hampir menyentuh dadanya. Sayapnya menjadi sangat berat kerana bulunya telah tumbuh lebat dan tebal, sehingga sangat menyulitkan waktu terbang.
Pada saat itu, helang hanya mempunyai dua pilihan:

Menunggu kematian, atau
Mengalami suatu proses transformasi
yang sangat menyakitkan
suatu proses transformasi yang
panjang selama 150 hari.
Untuk melakukan transformasi itu, helang harus berusaha keras terbang k eatas puncak gunung untuk kemudian membuat sarang ditepi jurang , berhenti dan tinggal disana selama proses transformasi berlangsung.
Pertama-tama, helang harus mematukkan paruhnya pada batu karang sampai paruh tersebut terlepas dari mulutnya, kemudian berdiam beberapa lama menunggu tumbuhnya paruh baru. Dengan paruh yang baru tumbuh itu, ia harus mencabut satu persatu kuku-kukunya dan ketika kuku yang baru sudah tumbuh, ia akan mencabut bulu badannya satu demi satu.
Suatu proses yang panjang dan menyakitkan.
Lima bulan kemudian, bulu-bulu helang yang baru sudah tumbuh. Helang mulai dapat terbang kembali. Dengan paruh dan kuku baru, helang tersebut mulai menjalani 30 tahun kehidupan barunya dengan penuh bertenaga!
DARI JINGGO
Dalam kehidupan kita ini, kadang kita juga harus melakukan
suatu keputusan yang sangat berat untuk memulakan sesuatu proses pembaharuan.
Kita harus berani dan mahu membuang semua kebiasaan lama yang konservatif, meskipun kebiasaan lama itu adalah sesuatu yang menyenangkan dan melenakan.
Kita harus rela untuk meninggalkan perilaku lama kita agar kita dapat mulai terbang lagi menggapai tujuan yang lebih baik di masa depan. Hanya bila kita bersedia melepaskan beban lama, membuka diri untuk belajar hal- hal yang baru, kita baru mempunyai kesempatan untuk mengembangkan kemampuan kita yang terpendam, mengasah keahlian baru dan menatap masa depan dengan penuh keyakinan.
Halangan terbesar untuk berubah terletak
di dalam diri sendiri dan andalah
sang penguasa atas diri anda.
Jangan biarkan masa lalu menumpulkan rasa dan melayukan semangat kita.
Anda adalah helang-helang itu.
Perubahan pasti terjadi.
Maka itu, kita harus berubah!

Rabu, 1 September 2010

kita yang mana

gambar hiasan.
terima kasih puan maiyah
KITA KONGSIKAN YANG INI.
kita motivasi diri.
pemenang selalu menjadi
sebahagian daripada jawapan
orang yang kecundang sering
menjadi sebahagian dari masalah
pemenang selalu mempunyai program
orang yang kecundang sering mempunyai
ALASAN.
pemenang berkata
SAYA BUAT UNTUK ANDA
orang yang kecundang berkata
ITU BUKAN TUGAS SAYA
pemenang selalu melihat jawapan
dalam semua masalah
orang yang kecundang selalu melihat
masalah dalam setiap penyelesaian
pemenang selalu berkata
WALAUPUN SUKAR
TETAPI BOLEH DILAKUKAN
orang yang kecundang selalu berkata
MUNGKIN BOLEH DILAKUKAN
TETAPI SUKAR.
Eco Kid Adventure on Facebook

layan2


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com