Isnin, 27 Februari 2012

LAMA TIDAK KESINI

Lama tidak kesini
SIBUK MUNGKIN SATU ALASAN
TAK MINAT MENULIS LAGI - JUGA SATU ALASAN
TAK ADA CERITA - JUA SATU ALASAN.
alasan.
ramai diantara kita terperangkap dalam
KEPULAUAN NANTI LAH.
kita menanti saat ' terbaik ' untuk melakukan.
NANTI KALAU ADA MASA
masa hari ini adalah hari yg dinanti
menjenguk kembali ke blog...mengalih cerita.

CERITANYA.
terlalu banyak cerita disini
bangun dan jatuhnya seorang jinggo
hari ini adalah masa untuk
MEMBUAT TAFSIRAN DARI CERITA YANG PANJANG
mengambil sikap tanggungjawab dari cerita.
mengambil manafaat dari cerita
YANG SETERUSNYA
dikongsikan di media latihan
ITULAH CERITA TERBARU JINGGO.

Rabu, 15 Februari 2012

SUSAH NAK PILIH

Ada satu kisah disebuah negeri yg ramai perempuan melebihi lelaki : satu agensi mencari jodoh membuat bisnes mencari jodoh.dia menyediakan bangunan 5 tingkat - dan pada setiap tingkat tersebut ada gambar wanita2 yg berbeza ...masuklah seorang lelaki.dilalui tingkat demi tingkat mencari wanita idaman.lelaki ini tidak puas hati dan mencari kesempurnaan wanita pada setiap tingkat.

tingkat 1 : wanita berkerjaya berusia 30 an.
 dan matang dari segi emosi.
 

tingkat 2 : wanita yang menyukai kanak2 .
 sanggup tinggal dirumah.sanggup kerja sambilan dan sayangkan mentua.

tingkat 3 : wanita daripada keturuhan yg baik2 ,
memiliki kesihatan yg baik tanpa penyakit keturunan.
berwajah keibuan dan rajin beribadat.

tingkat 4 : sanggup merawat ibupada dan mentua , 

yg sudah lanjut dan boleh tinggal serumah 
dengan mereka.memiliki kesihatan dan jiwa yg baik ,
 rajin beribadat.sayangkan kanak2 , bekerjaya .

tingkat 5 : KAMU TERLEPAS PELUANG MENENTUKAN PILIHAN HIDUP PILIHAN HIDUP.tanpa kamu sedari kami telah menolak ratusan wanita kerana ingin mencari pasangan hidup yg sempurna. kami tidak akan bertemu wanita yg 

sempurna selagi diri kamu sendiri tidak sempurna.

DARI JINGGO 

Bagaimana kita memandang diri sendiri
akan mempengaruhi cara kita
memandang orang lain.

Selasa, 14 Februari 2012

KOMITMEN DITERUSKAN



ceritanya sama
SEBAGAIMANA TAHUN2 DAHULU
media latihan ini
merupakan satu komitmen
yang bukan sekadar mesti disempurnakan
atas tuntutan kerjaya.
TUNTUTAN FITRAH KEMANUSIAN
TUNTUTAN IBADAH PASTINYA
maka begitu.
bersama 3 buah sekolah dalam tempoh 4 hari
satu pengalaman yang berbagai.
DARI SEKOLAH
diluar bandar
ditengah bandar
ceritanya berbeza.
pandangan berbeza.
YANG PASTI
kita dan anak2 kita bergerak
berdasarkan apa yang kita install kan.
PERCAYALAH.

Khamis, 9 Februari 2012

tekanan.........

Menghadapi tekanan secara Islam

Berdasarkan personaliti serta cara seseorang menangani sesuatu tekanan, ada yang merasakan kehidupannya sudah tidak bererti, menjadi panik dan merasakan yang dunia ini kejam terhadapnya.

Situasi ini akan lebih menyakitkan apabila ada pula insan sekeliling yang memberi ulasan-ulasan negatif.Sering dikatakan musibah didatangkan sebagai hukuman atau peringatan daripada Allah SWT tetapi hakikat dan tujuan yang sebenar, hanya Allah yang maha mengetahui.

Bolehkah kita mentakrifkan apa yang ditentukan Allah SWT mungkin benar atau sebaliknya?Lupakah kita ujian-ujian yang dilalui oleh para sahabat Rasulullah dan para nabi jauh lebih hebat dan apakah mereka ini melakukan banyak kesalahan serta kita lebih baik daripada mereka?Tetapi sebagai seorang Islam, kenapa kita tidak melihat dan pelajari akan apa yang difirmankan Allah SWT di dalam al-Quran serta sunah Rasulullah melalui hadisnya.

Allah SWT menegaskan dalam surah al-Baqarah ayat 286, bahawa Dia tidak memberatkan seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.

Ini bermakna setiap individu yang mengalami musibah tersebut akan mampu mengatasinya .

Kerap seseorang individu menjadi kecewa, marah dan susah hati apabila sesuatu hajat yang diingini tidak berjaya atau sesuatu perkara lain pula yang berlaku.Mereka lupa akan firman Allah SWT; ”Adakalanya sesuatu itu tidak baik bagimu meskipun kamu begitu menghendakinya dan adakala pula sesuatu itu baik bagimu meskipun kamu tidak menyukainya, sesungguhnya aku mengetahui tetapi kamu tidak mengetahuinya”.Kita terlalu mengharapkan keseronokan, kemudahan serta kenikmatan dunia, sudah tentu ia tidak salah kerana itu adalah sifat naluri seseorang manusia.

Allah SWT juga menyuruh kita berbuat demikian seperti firmannya; “Dan hendaklah kamu mencari kebaikan akhirat dan jangan lupa habuan kamu di dunia.”Masalahnya, ramai di antara kita tidak mempedulikan janji Allah SWT tentang kehidupan akhirat yang mana ia adalah kehidupan yang kekal sebenarnya dan lebih baik.

Jika kita benar bertakwa dan yakin, majoriti daripada tekanan yang kita alami tidak memerlukan kita bersedih dan merasa kecewa yang melampau bahkan dapat melihatnya secara lebih positif.Pun begitu, janganlah ada antara kita beranggapan kita tidak memerlukan rawatan dan ubat-ubatan bahkan menasihati ahli keluarga atau rakan yang mengalami tekanan untuk tidak mendapatkan rawatan memadai hanya dengan reda.Ramai antara kita yang tersalah faham mengenai konsep reda dalam Islam. Reda pada Islam bukan bererti menyerah bulat-bulat kepada takdir tanpa disusuli dengan usaha dan ikhtiar.

Sikap terbuka

Ubat-ubatan dan kaunseling akan melengkapkan proses pemulihan emosi seseorang individu.Dapatkan nasihat daripada mereka yang mempunyai pengalaman mengatasi masalah tersebut, berkongsilah masalah anda dengan saudara-mara atau rakan karib atau mana-mana individu yang anda percaya dapat membantu.

Cubalah amalkan mengambil sikap terbuka dan fikirlah secara positif dan objektif dalam usaha menyelesaikan sesuatu kesulitan.Bermula sekarang, kita harus mengambil pendekatan tidak mengeluh bahkan banyakkanlah menyebut Allahuakbar, Subhanallah, Astaghfirullah berulang-kali kerana jika kita mengeluh, memaki hamun contohnya apabila terpijak paku, kita meneriak celaka sambil memaki hamun, percayalah kita akan lebih merasa sakit.

Tetapi jika kita ingat dan yakin akan apa yang diberitahu Allah SWT dan ajaran Rasulullah, kita akan merasa kurang sakit, reda serta mendapat limpahan keampunan dan rahmat Allah SWT. Kita hendaklah bersabar dan banyak berdoa serta dapatkan rawatan dan pertolongan supaya kita beroleh kejayaan, di dunia apalagi di akhirat.

Jumaat, 3 Februari 2012

KITA ADALAH APA YG KITA FIKIRKAN

SUNGAI PETANI – Tinjauan Kesihatan Mobiditi dan Kesihatan 2011 menunjukkan 12 peratus rakyat Malaysia berusia antara 18 dan 60 tahun berhadapan pelbagai jenis penyakit mental.
Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA) Dr Abdul Kadir Abu Bakar berkata statistik itu satu angka yang tinggi kerana menunjukkan seorang daripada
enam rakyat negara ini ada penyakit mental.

“Macam kemurungan ada dua peratus, sakit risau ada 1.8 peratus dan psikosis ada satu peratus. Penyakit mental yang serius adalah macam psikosis, dan kemurungan…penyakit keresahan itu pun kronik juga dan kemudiannya penyakit ringan-ringan yang lain,”

Katanya Tinjauan Kajian Mobiditi dan Kesihatan itu juga mendapati wanita dua kali ganda lebih ramai mengalami sakit mental berbanding lelaki.

“Puncanya bagi wanita kerana masalah dengan pasangan dan masalah dengan anak-anak…kedua-dua ini punca yang penting. Bagi lelaki pula punca lebih kepada kemalangan jalan raya yang mana mengalami kecederaan otak dan penyalahgunaan dadah,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyarankan agar golongan wanita mendapatkan rawatan doktor secepat mungkin jika mengalami kemurungan dan kerisauan berlanjutan dalam tempoh melebihi dua minggu bagi mengelakkan perkara yang lebih buruk.

“Kalau kita (wanita) risau baca (surah) Yassin banyak, bincang dengan mak dan ayah serta suami…dapat kurangkan tetapi jika kita tidak dapat berbincang dan kurangkan, itu akan bagi masalah,” katanya.

Beliau berkata terdapat 45 jabatan psikiatri di seluruh negara di samping empat buah hospital mental untuk pesakit mental menjalani rawatan pemulihan dengan sebaik mungkin.

Khamis, 2 Februari 2012

ADA CERITA

ADA CERITA
semua orang ada cerita
ini cerita saya
yang sebahagian sudah menjadi
CERITA MEDIA
apa yang mahu dikongsikan
kita ada impian
kita ada keinginan
dan tentunya semyanya tidak datang
TANPA ADA HARGA YANG PERLU DIBAYAR
saya sudah membayar harga yang amat mahal
untuk berada pada impian.
PADA RAKAN2
kita belajar dan ujian disekolah
kita diuji dan kita belajar 
DI SEKOLAH KEHIDUPAN KITA
Eco Kid Adventure on Facebook

layan2


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com